Luku 5 Keskustelu

Täällä keskustelua 5. luvun sanasolmuista, kielikiemuroista ja muista käännösvaikeuksista.
Korjattava teksti lainataan asiayhteydessään kokonaan, jonka jälkeen alle voi tehdä ehdotuksia termien/lauserakenteiden suhteen.
Ilmoitathan nimimerkkisi ehdotusten/korjausten yhteydessä!

"More Americans die in just one day in prisons, penitentiaries, jails and stockades than have ever died from marijuana throughout history."

[stockades – jalkapuut] Onko tarvetta suomentaa yksityiskohta vai riittääkö yleisesti ilmaisten "Amerikkalaisia kuolee päivittäin enemmän selleissä, vankiloissa ja rangaistussirtoloissa" ?

- Vihreevoima: Ei mielestäni ole tarvetta luetella kokonaisuudessaan kaikkia pitkiä J.H.:n listoja (oikolukiessani omaa kappalettani kaverille, hän sanoi: "muuten hyvä, mutta mikä h*tti toi s*tanallinen lista oli?"). Eli itse koitan ainakin tästä eteenpäin lyhentää J.H.:n pitkiä listoja, ellen tunnista niissä jotain mielestäni tärkeää piilopoliittista, tms. merkitystä.

"Harry J. Anslinger, in public tirade after tirade, denounced Mayor Fiorello LaGuardia, the New York Academy of Medicine and the doctors who researched the report."

[denounce – irtisanoa, tuomita, arvostella ankarasti] Tässä tapauksessa on käsittääkseni kyse vain arvostelusta/tuomitsemisesta, ei konkreettisista irtisanomisista. Sana esiintyy tekstissä myös myöhemmin, eri subjektilla/auktoriteetilla:

"while he blackmailed the American Medical Association (AMA)* into denouncing the New York Academy of Medicine and its doctors"

New York Academy of Medicine - Lääketieteen akatemia tuntuu kömpelöltä, mikä vastaava Suomessa? Lääketieteellinen tiedekunta tms.? (Jos academy=korkeakoulu)

- Vihreevoima: minähän en mikään enklishin ekspertti ole, mutta:
Mielestäni denounce kääntyy tässä tapauksessa tuomita, arvostella ankarasti. Irtisanoa sopinee johonkin muuhun kohtaan.

- Vihreevoima: Kääntäisin Lääketieteen akatemia (tai Lääketieteellinen akatemia, riippunee siitä kuinka vanhanaikaisia halutaan olla). Kävin vähän urkkimassa niiden kotisivulla: http://www.nyam.org/ huomaten, ettei heillä ole perusopetusta. Koska perusopetusta ei ole, Lääketieteen akatemia lienee lähimpänä oikeaa. Muuten olisin ehdottanut Lääketieteellinen korkeakoulu.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 License.